This exhibition is a 'reprise' of the show we did in 2009.
This exhibition showed our vision on the Flemish author Louis Paul Boon's collection "Phenomenal Library of Women", it is a collection of 22400 images of female eroticism compiled in 144 volumes. Despite the fact these images are all from a few decades ago they still cause controversy. In this show we brought together the images of well known painters, whom are already long respected, with images of fellow contemporary artists whom we invited to contribute an image they could link to this collection - be it because of the nudity, or the concept of cataloging.
L.P. Boon wordt nog vaak bestempeld als een “viezen tiest”. Dit terwijl de kunstgeschiedenis doorspekt is met het tonen van bloot. Er werd ons gevraagd om een selectie uit zijn verzameling te maken en die van een multimediale vormgeving te voorzien. Doel van deze tentoonstelling is de collectie aan het publiek te tonen vanuit onze kunstenaarsblik. Met een knipoog naar het categoriseren, belichten we de Fenomenale Feminateek volgens drie facetten: VOELEN - het op zoek gaan naar beelden, WILLEN - het categoriseren van de beelden en KENNEN: het archiveren van de beelden.
Zaaltekst:
Gedreven en hartstochtelijk verzamelde L.P. Boon ruim 30 jaar prenten van naakte vrouwen. Bezeten door het catalogeren en archiveren, bouwde hij zorgzaam aan een collectie met ruim 22000 foto’s en knipsels. Vaak werd hij beschouwd als een viezen tiest. Merkwaardig met een kunstgeschiedenis doorspekt van naakten. Zo zien wij als kunstenaarsduo de feminateek als een tuin der lusten, een wereld tussen het aards paradijs en de hel. Treffend, maar ook vaak humoristisch, hoe Boon orde schept in dit landschap met categorieën als oorlog der tieten, buitensporigheidjes der vrouw, ... We belichten de feminateek vanuit onze fascinatie voor het verzamelen, verwijzen en samplen van beelden. Spelend tussen de rol van kunstenaar en curator, maken wij voor de tweede editie van deze expositie enkele installaties en een nieuwe eigenzinnige selectie uit Boons collectie.
De tentoonstelling begint met een fuchsia muur waarop een selectie van Boons categorieën staan. Met deze haast poëtische en verbeeldingrijke titels willen we de nieuwsgierigheid wekken naar onze selectie van een 300-tal prenten. Dat is nog geen 1,5% van de hele verzameling. De doorgedrevenheid van deze cataloog brengen we niet door haar veelheid tentoon te stellen, maar door zelf in de rol van fenomenoloog te kruipen.
We verbonden talrijke kunstwerken met Boons collectie, op zoek naar de betekenis van de beeldvorming van de vrouw en op zoek naar zijn drijfveer. Het intrigeert hoe hij het erotische karakter vaak overstijgt door onderzoekend met het afgebeelde naakt om te gaan.
Het kernbeeld van de tentoonstelling is Bosch zijn beroemde drieluik: de Tuin der Lusten. Op een reproductie van 3 meter breed, net iets kleiner dan het origineel (220 × 389 cm), kan de bezoeker naar hartenlust buitensporigheidjes bespeuren. In een variant op dit werk, ligt uit elk luik één figuur onder de loep: een belezen vogel, een intiem duo en een oordeel vellend beest. Dit verhaal zien wij als metafoor van de nog steeds geldende taboes; een noodzakelijk kwaad dat onze normen en waarden vorm geeft.
Naast een selectie werken van oude meesters, nodigden we hedendaagse kunstenaars uit om hun beeldend werk te linken aan de feminateek. Dit netwerk ligt vast in een filmprojectie.
Op drie cirkelvormige prints tonen we een selectie uit dit netwerk – verbonden aan de hand van verzonnen categorieën – met enkele prenten uit de feminateek. Het is een symbiose van ons kleinschalig onderzoek en de fenomenaal omvangrijke verzameling.
Verder is er ook nog een installatie waar de toeschouwer een voyeur wordt. Een muur die eerder lijkt op de gevel van een peepshow maakt nieuwsgierig, maar voor wie ze wil passeren, tegelijk beschamend. L.P. Boon haalde zijn prentjes geregeld in het soort shops waarbij je buiten wandelt met de stempel van viezen tiest. Gewenkt door de wand, ziet men 6 schermen hangen waarop afwisselend prenten verschijnen van vrouwen. Hierdoor wordt de kijkrichting bepaald en wordt men geplaagd met diens verlangen om de koninginnen van Boon gade te slaan.
Jon & Ibe / 2012
Tentoonstelling van vr 16 maart tot zo 17 juni 2012:
De Werf
Molenstraat 51
9300 Aalst
Tentoonstelling onder toezicht! Sommige foto's kunnen expliciet zijn, vooral naar een jong publiek toe.
www.ccdewerf.be
http://www.ccdewerf.be/agenda/120/lp-boons-collectie-door-jon-ibe#
BOON 2012 Aalst
Zie ook: http://www.jon-ibe.be/projects#feminateek2009